2014. március 30., vasárnap

Gotha R.M. - Az álom képzelet ereje

Mikor  tavaly az a feladat botlott belém (véletlenül a Matyi téren), hogy Gábos Dezsőt képviseljem a nevezetes Bretter körön, majd kiugrottam a bőrömből, hiszen olvastam pár versét, és már kezdtem osztogatni ötleteimet, eszméimet a lírával kapcsolatban, mikor ő hirtelen félbeszakított, és azt mondta, hogy prózát fog felolvasni. Fejemet vakargatva azon tűnődtem, hogy miért pont próza?

Pár pillanat múlva ránéztem, és már tudtam a választ. A szakálla mindent elmagyarázott.


                                                     Az álom képzelet ereje

Mi készteti az embert a fantázia birodalmában sétálni? Most nem az adagolt havi bérletű kép-szelet TV -re vagy akár ingyen kézbesített fikció termékekre gondolok, hanem az ember képzelet erejére, mely legtöbbször egy álomban, egy izgalmas könyv olvasása közben fordul elő, mely egy írónál a kreativitás eszközével formát ölt egy fehér papírra.

Gábos Dezső prózája szerintem rendelkezik egy olyan észlelhető képzelő erővel, mely nem a reális világot próbálja imitálni, hanem ép ellenkezőleg... meg akar futamodni tőle, és egy brutális, csattanó befejezéssel ébreszti fel a főszereplőt a valóság kegyetlen világába, mely általában az olvasó profán pofára esését váltja ki. Pont ezért válik hitelessé az, amit mesél. Ezt a technikát Örkény egyperceseiben olvashattuk, hol groteszk események és váratlan fordulatok vannak jelen, fekete humorral fűszerezve. Érdekesen épülnek ezek a novellák. Kigondolt, összetett szerkezetű alkotások. „Az én Váram” című novellában két elbeszélőt figyelhetünk meg: az én elbeszélő, aki azonosul a főszereplővel, és egy kívülálló elbeszélő aki kapcsolatot teremt az álom és a reális világ közt. Ebben az esetben egy riportként jelenik meg: Ez volt a záró bejegyzés egy hajléktalan naplójában

A humoros hangnemben írt bevezető vagy tétel felvázolja, és utal a történet végén lévő mondanivalóra, ugyanakkor egy sejtelmes, enyhe figyelmeztetője a lezáró eseményeknek. A legjobb példa erre az „Ősz” című szöveg: „ Disznóvágás közben meghatódott a disznó” vagyis embervágás közben meghökkent a főszereplő (akár az olvasó is) a sebész utolsó morbid kijelentésére : „Örülök, hogy idejében magára találtam. Egy páciensemnek új szívre van szüksége” Az élet és halál, hit és hit elvesztésének kontrasztja ebben a novellában észlelhető a legjobban. Az élet a természet melankolikus ábrázolásában jelenik meg, a hitt kérdőjelezése egyfajta reménytelenséget, bűntudatot fejez ki, mely csakis a halálban talál megoldást. A pillanatnyi megváltást, az életben maradás örömét, a hit megtalálását az utolsó kiábrándító mondat tiporja el. Ezek az izgalmas esemény fordulatok magával viszik az olvasót, és elgondolkoztatják azon, hogy mi az, ami tapintható, szemmel látható, és mi az, ami fikció, elménkben kitalált történetek melyeket saját magunknak kell elképzelni és felfogni.

Az imént említett felismerés problematikája jobban megfigyelhető „Az álom” című alkotásban. A konyhás jelenet, ami nem tűnik egyáltalán egy rémálomnak, majd, ahogy a folyosó elmosódik, rájövünk arra, hogy belecsöppentünk egy horrorfilmbe. A valóságérzet egy álomban nem is olyan idegen fogalom. Az álom tudat alatti, viszont sokan kísérleteztek már tudatos álmokkal. Ugyanez történik a főszereplővel, irányítani szeretné görcsös rémálmát, rájön, hogy képtelen saját képzeletét vezényelni, könyörög, hogy felébredjen, de ez nem válik valóra, és ehelyett belesüpped egy másik álomba, majd a következőkbe. A színhelyek: Játszótér, Erdő, Autógyár, Város és Tengerpart. Ez a technika sem ismeretlen: Álom az álomban (Dream within a dream) Edgar Allan Poe azonos című költeményében jelenik meg először.
A többszörös színhely váltás egyre közelebb hozza a szereplőt a valósághoz. Ami a kinti világban történik, azt a belső világban is érezzük, mint például az utolsó álomban, ahol a játékbabát összevarrják, és a főszereplő felébred egy műtőteremben.
A műtét sikeres volt, végig úgy aludt mint egy kisgyerek, nem voltak szövődmények”

Az író, mint emberfigyelő a „Gomb” című történetben vehető észre. Vidámabb hangulata kissé eltér a fentebb említett novelláktól, melyekre a halál, démonok, sötétség, félelem, reménytelenség kulcsszavak jellemzők. A „három személyes tárgy” miszerint az emberek ragaszkodnak a földi dolgokhoz: személyes tárgyak, kabalák, melyek szerencsét, biztonságot, barátságot, szerelmet jelentenek. A főszereplő fekete gombjához való ragaszkodása ellent mond azzal, hogy oly könnyen meg lehet válni e tárgytól egy „aranyos idegen” jelenlétében. Ez csak akkor jogos, ha az idegen nőnemű. A megoldás igazán jól van kivitelezve, a gomb „nem volt fekete” hanem „tökéletesen talált”. A nevetés, mint feszültséget feloldó eszköz, előre segíti a főszereplőt a földi dolgok lemondásában, és a múltra legyintve továbbadja azt a tárgyat, melyet másvalaki felhasználhat.

Az elbeszélésmód tiszta, koherens. A szavak részletes használata életet adnak a történeteknek. Az allegória jelenléte úgy a bevezető szövegek ravaszságában, mint az események lefolyásában, gondolkodásra késztetik az olvasót. Az idő vagy az idő lefolyása egészen más egy regényben vagy novellában, mint a kronológikus idő. Mint például „Az én Váram” novellában, hol több év az idő lefolyása egy képzeletbeli világban, míg „Az álom” című szövegben végtelennek tűnik. A Flashback vagy retrospekció könnyedén, természetesen váltogatja a jelen/múlt/jelen időket. Rövidprózában ez egy elég fontos elem, mert, ha egy visszatekintés túlzott, erőltetett, akkor nem tud visszatérni az elbeszélés fonalára, és a képek torzak, homályosak lesznek. Mario Vargas Llosa szerint egy prózában nemcsak az elbeszélő és színhely van kitalálva, hanem az idő lefolyása is. Ez lehetőséget ad az írónak a saját alkotását a reális világtól emancipálni, és ezzel képes megteremteni a sajátos szabadságát, amitől egy alkotás meggyőző ereje függ.

Gábos Dezsőnek szerintem sikerült ezt a meggyőzőerőt közvetíteni, akár az álmokból merített, vagy az embert megfigyelő történeteiben elérte azt a hatást, melyet Dezső Vű-nek neveztem el. Láttuk már valahol, de még is egyedi.


                                                                                                  Gotha Róbert Milán

A szövegeket itt olvashatjátok: Gábos Dezső írásai – Irodalmi Jelen

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése